دانش و زندگی

ساخت وبلاگ

یک پژوهش جدید نشان می دهد که سمت راست مغز ما به اعداد کوچک و سمت چپ آن به اعداد بزرگتر پاسخ می دهند.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش دانش و زندگی تبیان

مغز

 محققان طی یک پژوهش در امپریال کالج لندن، بینش های جدیدی از رمز و راز چگونگی رسیدگی مغز به اعداد را ارائه کردند.
به گفته این محققان، یافته های پژوهش جدید می تواند در آینده به طراحی تکنیک های توانبخشی بیماران مانند بیماران سکته مغزی که از آسیب مغزی رنج می برند کمک کرده و درمان هایی را در زمینه بیماری هایی مانند ناتوانی در یادگیری ریاضی (dyscalculia) که باعث اشکال در پردازش اعداد می شود، ارائه کند.
dyscalculia ، یک سندرم عصبی است که منجر به آسیب محل اتصال لوب گیجگاهی و لوب آهیانه ای چپ می شود و با عوارضی چون ضعف مهارت شمردن، حساب کردن و ناتوانی در فهم و بکارگیری مفاهیم ریاضی همراه است.
مغز یکی از حساس ترین و پیچیده ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی مهرگان است که در برخی گونه ها 2 درصد از وزن بدن جان دار را تشکیل می دهد. در انسان ها تا بیش از 30 درصد انرژی روزانه را مصرف می کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات ها (گلوکز خون) جذب می کند و این سوخت را سریع می سوزاند حتی زمانی که شخص در خواب است، مغز بیش از هر عضوی در بدن اکسیژن مصرف می کند.
مغز شامل نیمکره های مخ، مخچه و ساقه مغز است. بیشتر حجم مغز را نیمکره های مخ تشکیل می دهند. نیمکره های مخ باعث می شوند تا انسان بتواند فکر کند، حرف بزند و مسائل را تجزیه و تحلیل کنند. نیمکره چپ فعالیت های نیمه راست بدن و نیمکره راست فعالیت های نیمه چپ بدن را کنترل می کند.
یک برش طولی، مغز انسان را به دو نیم کره تقسیم می کند. دو طرف مغز، شبیه به هم هستند و ساختار هر کدام از نیم کره ها به طور کلی متقارنند اما با وجود شباهت های زیاد، وظایف هر قشر متفاوت است. به طور کلی، یک طرف از مغز، بر سمت دیگر آن غالب است. به عنوان مثال، افرادی که راست دست هستند، سمت چپ مغز آنها دارای فعالیت بیشتری است.

سرعت پردازش اطلاعات مغز، 30 برابر سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا

پروژه های تاثیر هوش مصنوعی از این دست سعی در ارزیابی سرعت مغز انسان در ارسال سیگنال به شبکه داخلی دارند که از نظر عملکردی، شبیه به یک ابرکامپیوتر است.
دانشمندان برای مقایسه مغز انسان، ابرکامپیوترهایی همانند Sequoia ساخت IBM را انتخاب کرده اند که از نظر قدرت پردازش، جزو سه ابرکامپیوتر جهان است. این ابرکامپیوتر 3/2 در 10 به توان 13 تی پی اس (TEPS) است.
تی پی اس (traversed edges per second) یکی از شاخص های ارزیابی ابرکامپیوترهاست که می تواند توسط یک خوشه ابرکامپیوتر انجام بگیرد و شامل توانایی های ارتباطاتی و قدرت پردازش ماشین می شود. این شاخص برعکس بیشتر استاندارد متریک تعداد عملیات ها در ثانیه یا فلاپ است. در فلاپ توانایی ماشین از نظر توانایی های ارتباطی در نظر گرفته نمی شود.
این ارزیابی ها نشان می دهد که هوشی که مغز انسان در سطح بسیار پایین باید داشته باشد، دست کم به اندازه سکویاست، اما در سطوح بالاتر که مغز کاملا در حال حل مساله ای است، این میزان به 30 برابر قدرت پردازش سکویا می رسد.
حال اگر بخواهیم سیم کشی مغز نوابغی چون استیون هاوکینگ را بررسی کنیم، باید بگوییم که مغز وی از متوسط ذهن انسان بالاتر است و قدرت ذهن او در مقایسه با ابرکامپیوترها بیشتر از 30 درصد خواهد بود.

روش تعیین جنسیت توسط مغز

مغز یکی از حساس ترین و پیچیده ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی مهرگان است که در برخی گونه ها 2 درصد از وزن بدن جان دار را تشکیل می دهد. در انسان ها تا بیش از 30 درصد انرژی روزانه را مصرف می کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات ها (گلوکز خون) جذب می کند و این سوخت را سریع می سوزاند حتی زمانی که شخص در خواب است، مغز بیش از هر عضوی در بدن اکسیژن مصرف می کند

مغز ما می تواند جنسیت افراد را  از طریق برخی نواحی صورت به خوبی تشخیص دهد، تحقیق روی پردازش های مغز انسان درستی این موضوع را مشخص کرد.
مغز همچنین انعکاس نور از ناحیه چشم را تحلیل می کند و چشم، اطلاعات بیشتری را در مورد فرد ارائه می دهد، اما تفسیر نور آن زمان بیشتری می طلبد.
دانشمندان از 100 شرکت کننده خواستند جنسیت 300 نفر را پس از دیدن بخش های مختلف صورتشان حدس بزنند. حدود 300 تصویر تمام رخ از چهره های زنان و مردان مختلف از اینترنت جمع آوری شده بود.
تعدادی از زنان آرایش به چهره داشتند، در حالی که تمامی مردان چهره صافی داشتند. هیچ یک از علائم تشخیص جنسیت مانند لباس یا جواهرآلات در این تصاویر مشخص نبودند.
دانشمندان با استفاده از تکنیک رنگی و غیررنگی (خاکستری)، محتوای تصاویر را به صورت تصادفی و به مدت 200 میلی ثانیه ای نمونه گیری کردند.
این شیوه به آن ها امکان تعیین دقیق این موضوع را داد که کدام نواحی صورت برای انجام تشخیص جنسیت مهم تر از همه بودند و این که اطلاعات چه هنگام توسط مغز مشتق می شوند. زمانی که نواحی چهره نشان داده شدند، از 100 شرکت کننده پرسیده می شد ٜآیا این چهره یک مرد یا زن است؟
تحلیل ها نشان داد که اطلاعات غیررنگی در ناحیه چشم و ابرو و اطلاعات رنگی در ناحیه دهان در تشخیص جنسیت مهم ترین بخش ها بودند. در این جا، داده های رنگی برای ناحیه دهان به سرعت توسط مغز و 12 میلیون ثانیه پس از این که هر چهره به شرکت کننده نشان داده شد، ایزوله شد.
به گفته دانشمندان، تفاوت بین لب ها و پوست در زنان بارزتر از مردان است و مغز این موضوع را تشخیص می دهد.


منابع: آنا / ایسنا/ دکتر سلام

 اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

تشخیص صدای قلب انسان زیر آوار زلزله

تشخیص صدای قلب انسان زیر آوار زلزله

بالا رفتن از پله ها مغز را جوان تر می کند

بالا رفتن از پله ها مغز را جوان تر می کند

مغز در هر فصل چگونه کار می کند؟

مغز در هر فصل چگونه کار می کند؟

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 159 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 22:01

محققان دانشگاه کونکوردیا دریافتند که رابطه مشخصی بین تعداد پله هایی که یک فرد به طور روزانه طی می کند و سال های آموزشی که پشت سر می گذارد و همچنین سن مغز وی وجود دارد.

این مطالعه با بررسی سلامت مغزی 331 فرد بزرگسال 19 تا 79 ساله نشان داد که هر سال آموزش، سن مغز را 0.95 سال و بالا رفتن هر روزه از پله بین دو طبقه، سن مغز را 0.58 سالانه کم می کند. بالارفتن از چهار پله در هر روز می تواند در نهایت مغز را دو سال جوان تر کند و پنج سال آموزش می تواند پنج سال از سن مغز بکاهد.

نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش و فعالیت فیزیکی، تفاوت بین سن فیزیولوژیکی و سن زمانی را تحت تاثیر قرار می دهد و به این ترتیب افراد می توانند به طور فعالانه کارهایی برای جوان نگه داشتن مغزشان انجام دهند.

این گروه تحقیقاتی با انجام آزمایش هایی بر روی تعدادی فرد بزرگسال، از تصویربرداری MRI برای اندازه گیری میزان ماده خاکستری در مغز استفاده کردند. ماده خاکستری شاخص خوبی برای مشاهده فرآیند پیر شدن مغز محسوب می شود. مقایسه ها نشان داد افرادی که به طور روزانه از پله های بیشتری بالا می روند و بیشتر با فرآیندهای آموزشی سروکار دارند، میزان ماده خاکستری مغزشان بیشتر است و لذا مغزشان جوان تر می ماند.



منبع: ایسنا
روش تعیین جنسیت توسط مغز

روش تعیین جنسیت توسط مغز

مغز در هر فصل چگونه کار می کند؟

مغز در هر فصل چگونه کار می کند؟

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

تجربه ی شگفت خروج روح از بدن

تجربه ی شگفت خروج روح از بدن

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 128 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 22:01

هورمونی در بدن ما وجود دارد که بخاطر نقش آن در پیوند دادن و حفظ پیوند میان همسران قادر به پیش بینی مدت زمان جدایی آنها از هم خواهد بود. این هورمون می گوید آیا مادر و پدرهای تازه عروس و تازه داماد در اولین سال های پس از تولد فرزندشان به زندگی شان زیر یک سقف ادامه خواهند داد یا در میانه راه از هم جدا خواهند شد.

مترجم : دکتر سمیه جولایی- بخش دانش تبیان

یوند همسران

  پژوهشگران دریافته اند رابطه ای میان سطح هورمون اُکسی توسین در مادر باردار و اندکی پس از تولد فرزند و جدایی این پدر و مادر جوان وجود دارد. این هورمون این احتمال را مطرح می کند که آیا آنها در دو سال و نیم اول پس از تولد فرزندشان با هم رابطه  مناسبی خواهند داشت یا رابطه شان به طلاق و جدایی خواهد انجامید.
نتایج این پژوهش در 29 ژانویه سال 2015 در جلسه سالیانه انجمن شخصیت شناسی و روان شناسی اجتماعی در سن دیگو برگزار شد  توسط رهبر گروه "جنیفر بارتز" مطرح شد. جنیفر بارتز با تخصص روان شناسی از دانشگاه مک گیل کانادا نتایج این پژوهش را مطرح کرد. وی گفت: " آنچه داده ها بیان می کنند این است که سطح اکسی توسین اندک در مادر جوان به ریسک جدایی و تخریب رابطه زناشویی در دو سال و نیم ابتدای زندگی فرزندشان مربوط است. نتایج این پژوهش نشان می دهد تعداد کلی افرادی که در طی دوسال پس از تولد فرزندشان از هم جدا شده اند بسیار اندک بوده است. با این حال در این پژوهش ما به دنبال آن بودیم که دریابیم چگونه هورمون ها بر روابط زناشویی اثر می گذارند. شاید با تغییر همین هورمون هاست که افراد با استرس و اضطراب مواجه می شوند". بارتز در ادامه می گوید:" به صورت ایده آل هدف ما استفاده از روش های علم عصب شناسی برای عمق بخشیدن به درک و فهم ما از فرایند های بیولوژیک اثرگذار بر روندهای روان شناسی است."

یوند همسران

قدرت پیش بینی اکسی توکسین

 اکسی توسین مولکولی قوی است که هورمون ارتباط های اجتماعی در جانداران شناخته می شود. بررسی هایی که بر روی انسان ها انجام شده ما را به این نتیجه رسانده است که این هورمون بر رفتار والدین و مراقبت از نوزاد دیگران اثر می گذارد. در مطالعه ای جدید باترز و همکارانش بزاق 341 مادر باردار را در سه ماهه اول بارداری جمع آوری کردند. این داده ها در سه ماهه سوم و هفته های هفتم تا نهم پس از تولد نیز گردآوری شد.  از 188 زنی که پیگیری شدند، حدود نود درصد یعنی صد و هفتاد نفر هنوز هم با همسر اولشان زندگی می کردند. و هفت زوج از هم جدا شده اند. همچنین بقیه افراد پیش از تولد فرزندشان از هم جدا شده بودند  و مجدداً ازدواج کرده بودند. بنابراین به ندرت اتفاق می افتد که همسران در چند سال ابتدای تولد و زندگی فرزندشان از هم جدا شوند، حتی اگر مشکلی در روابط شان داشته باشد؛ آنها سعی می کنند به خاطر کودکشان به زندگی مشترک شان ادامه بدهند.همچنین هفت نمونه ای که از هم جدا شده بودند؛ علت جدایی شان بررسی نشد.

یوند همسران

بارتز در بیان علت جدایی می گوید:" با وجودی که دلایل بسیاری برای جدایی این هفت نمونه ممکن است وجود داشته باشد؛ اما هر هفت نفر نمونه که از همسرشان جدا شده اند، سطح اکسی توسین اندکی در طی اولین سه ماهه بارداری شان و یا پس از آن نسبت به زمانی که همچنان با همسرشان زندگی می کردند داشتند.
هر واحد افزایش اکسی توسین در اولین سه ماهه بارداری عدد نجات رابطه را تا هفت برابر و هر واحد افزایش اکسی توسین پس از زایمان هم عدد نجات را تا نه برابر افزایش می دهد.
نوزادان بی قرار: اگرچه همه این نتایج به این معنی نیست که سطح اندک اکسی توسین باعث طلاق می شود، اما این احتمال وجود دارد که با اثر این هورمون در نگهداری پیوند، زنانی با اکسی توسین بالا، ممکن است ملایم تر با نوزادشان رفتار کنند. هر پیشرفتی در رابطه و پیوند میان مادر-نوزاد می تواند اثری موجی بر شرایط کلی خانواده خواهد داشت. و برعکس اکسی توسین زیاد می تواند نشانه رویکرد آرامش  و دوستی برای عبور ازاسترس و مدیریت استرس ، نسبت به " دعوا و گریز" باشد. مادرانی که بیشتر تمایل به حمایت دارند تا تمایل به فرار،  راحت تر با نوزاد تازه متولد شده مواجه می شوند. احتمال سوم این است که سطح اکسی توسین یک زن، انعکاس ویژگی های وی نیست؛ بلکه انعکاسی از موقعیت و شرایط وی است. زمانی که سطح هورمون اندک است به اندازه زنانی با سطح بالای اکسی توسین که اجتماعی هستند، از همسرانشان حمایت می کنند. به عبارت دیگر، چیزی در وضعیت زندگی زن خراب بوده است و سطح اندک اکسی توسین تنها نشانه ای هشداردهنده است. پرسش بزرگتر همچنان باقی است، و آن نقش همسران در این پازل زیبا، اعجاب انگیز، در عین حال حل نشده است! باوجودی که این مطالعه دیدگاه های جالبی را مطرح کرد اما معماهای بیشتری را پیش روی پژوهشگران قرار داده است.


چرا کودک، اول مامان و بابا می گوید؟

چرا کودک، اول مامان و بابا می گوید؟

زیادی هر چیزی بد است، حتی فکر کردن!

زیادی هر چیزی بد است، حتی فکر کردن!

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 131 تاريخ : چهارشنبه 26 اسفند 1394 ساعت: 22:01

در سالی که گذشت، رویداد ها و اتفاقات و ابداع های زیادی به وقوع پیوستند؛ که در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین سازه های تکنولوژی امسال را باهم بررسی کنیم

ترجمه:محمد سعادت-بخش دانش تبیان

محصولات تکنولوژی

   لپ تاپ Dell XPS 13

از میان لپ تاپ های ساخته شده در سال جاری، این لپ تاپ از بهترین ها و ظریف ترین ها محسوب می شود. صفحه نمایش زیبا، اجرای عالی، و طول عمر باتری بسیار خوب، این لپ تاپ 999 دلاری را به یک محصول دلچسب تبدیل کرده است.
 

محصولات تکنولوژی

   سامسونگ گلکسی اس6

بدون بحث یکی از بهترین و شناخته شده ترین گوشی اندرویدی در سال جاری. سامسونگ سرانجام قاب پلاستیکی را فدای فلز و شیشه کرد، و نتیجه اش فوق العاده بود. گوشی گرانبهای فوق باریک با نمایشگری 4 برابر کیفیت HD، و همچنین دوربین سریع 16 مگاپیکسلی و شارژ سریع بدون سیم، ماحصل پرچمدار گوشی های سامسونگ امسال بود.

آمازون اکو یک اسپیکر بلوتوثی هوشمند است که با فرمان صوتی شما عمل می کند. بدین گونه که موزیک پخش می کند، آب و هوا را اعلام می کند و همچنین سرتیتر های خبری را هم می خواند! از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه، راحتی در برقراری ارتباط با دیگر دستگاه های هوشمند است

   الجی جی 4

الجی اما برخلاف رقیبان، پرچمدار خود را به بدنه فلزی مجهز نکرد. در عوض قابلیت هایی دو برابر رقیبان ارائه داد. باتری قابل تعویض، محفظه MicroSD، دوربین فوق سریع 16 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اوپتیکال که نتایج خیره کننده در عکاسی از محیط های کم نور عرضه می کند، و همچنین حالت عکاسی غیر خودکار که قابلیت عکاسی با فرمت RAW را در اختیار می گذارد، از ویگی های این پرچمدار می باشند.

   Samsung Gear VR

اکثر هدست های وی آر که معرفی شده اند، تا سال آینده در بازار نخواهند آمد. اما این هدست نسل سومی 99 دلاری محصولی است که هم اکنون به بازار عرضه شده است، که علاوه بر قیمت مناسب، نقص های دو مدل قبلی را جبران کرده است. این مدل روشن تر و راحت تر بوده و از چهار گوشی اس 6، اس 6 Edge، اس 6 Edge+ و نوت 5 پشتیبانی می کند.
 

محصولات تکنولوژی

   مک بوک اپل

با وزنی حدود 2 پوند(0.9 کیلوگرم) و قطری کمتر از نیم اینچ(1.25 سانتی متر)، مک بوک جدید اپل تعریف جدیدی از لپ تاپ سبک و باریک را وارد دنیای تکنولوژی کرد. صفحه نمایش مثال زدنی 12 اینچی و بازدهی 9 ساعته باتری در جست و جوی وب، و همچنین استفاده از پورت USB-C و کیبوردی که از مکانیزم پروانه ای برای تایپ آسان بهره می برد، این لپ تاپ 1299 دلاری نسبتا گرانقیمت را به یکی از بهترین های امسال تبدیل کرده است.
 

محصولات تکنولوژی

   Apple Watch

هشت ماه پس از پرده برداری، سرانجام اپل این ساعت را عرضه کرد. شاید در ابتدا کار با آن کمی گیج کننده به نظر می رسید، اما در نهایت می توان گفت که بدون شک از بهترین ساعت های بازار است.

   گوگل نکسوس 6p

از مهم ترین اتفاقات امسال، عرضه غولی بود به نام 6 پی، که در منطقی ترین اندازه و توسط شرکت هواوی صورت گرفت. این مدل بهترین و جدید ترین قابلیت های موجود برای گوشی های هوشمند را در یک قاب تمام فلزی در بر دارد. صفحه نمایش 4k خیره کننده، باتری قدرتمند، اندروید 6 مارشمالو، و برای اولین بار در گوشی های نکسوس، دوربین بدون ایراد، از ویژگی های این غول جرگه موبایل می باشد.

بدون بحث یکی از بهترین و شناخته شده ترین گوشی اندرویدی در سال جاری. سامسونگ سرانجام قاب پلاستیکی را فدای فلز و شیشه کرد، و نتیجه اش فوق العاده بود. گوشی گرانبهای فوق باریک با نمایشگری 4 برابر کیفیت HD، و همچنین دوربین سریع 16 مگاپیکسلی و شارژ سریع بدون سیم، ماحصل پرچمدار گوشی های سامسونگ امسال بود.

   ویندوز 10

در این نسخه از ویندوز، مایکروسافت نشان داد که به خواسته های کاربران توجه می کند. ویندوز 10 صفحه دسکتاپ را بعنوان صفحه آغازین قرار داد و منو استارت را هم برگرداند. این نسخه همچنین از کورتانا برای دستیار ویندوز استفاده کرد. ویندوز 10 همچنین سبک بال تر و سریع در جست و جوی صفحات اینترنتی با برند جدیدی به نام Edge ظاهر شد.

  Apple TV

شاید همه تلویزیون های جدید هنگام پخش فیلم یکسان به نظر برسند، اما اپل با تلویزیون جدیدی که عرضه کرده است، تجربه جدیدی را بوجود آورده است. این تلویزیون از سیستم عامل tvOS بهره می برد و راه را برای سازندگان برنامه سازان و بازی سازان برای ورود به این سیستم عامل باز گذاشته است. همچنین برای برقراری ارتباط راحت تر با دنیای مجازی، اپل یک کنترل لمسی شیشه ای به همراه دستیار کنترل صوتی سیری برای این تلویزیون قرار داده است.

محصولات تکنولوژی

Swagway X1  

راه رفتن، در صورتی که از چشم ورزش و پیاده روی به آن نگاه نکنیم، خسته کننده است. حداقل شرکت های سازنده Hoverboard همچون Swagway چنین اعتقادی دارند. چرا شما راه بروید وقتی می توانید مانند یک رئیس در خیابان به سمت آینده سرازیر شوید؟! محصولی مانند سواگوی ایکس 1 اطلاعات ناوبری شخصی را به طور گسترده ای روی نقشه قرار می دهند و با قیمتی حداقل حدود 400 دلار و حداکثر 1500 دلار عرضه می شوند.

محصولات تکنولوژی

   آیفون 6S و 6S پلاس

معمولا حرف S در سری گوشی های آیفون حاکی از آنند که این مدل از بهترین و جدید ترین سخت افزار های موجود استفاده می کنند. در حالیکه برای 6S و 6S پلاس چیزی بیشتر از این است. اپل در این مدل صفحه نمایش 3D را اضافه کرد، رزولوشن دوربین را به 12 مگاپیکسل در پشت و 5 مگاپیکسل در جلو ارتقا داد، فیلم برداری 4K را افزود، و سنسور لمسی ID با سرعت دو برابر را قرار داد. و از همه مهمتر اینکه این مدل با رنگ زرد رزی عرضه می شود.

  آیپد Pro

آیپد پرو شرکت اپل بزرگترین گجتی است که تا کنون از خط تولید این شرکت خارج شده، و همچنین رقیب بزرگی است که در برابر Surface Pro مایکروسافت قد علم کرده است. وقتی این دستگاه به کیبورد هوشمند و قلم اپل متصل می شود، به یک کارگاه عظیم خلاقیت تغییر حالت می دهد. آیپد پرو به قدری قدرتمند است که می تواند در iMovie همزمان 3 فیلم 4K را تدوین کند. تبلت غول پیکر اپل برای همگان مناسب نیست. بلکه تنها برای افرادی مفید است که قصد دارند به مفهوم واقعی کار های مفید انجام دهند.

   Microsoft Surface Book

سرفیس بوک تنها یک لپ تاپ نیست. بلکه حاصل اجتماع تبلت و نوآوری در طراحی قابل حمل است که از منیزیم ساخته شده است. کافی است یک دکمه خاص روی کیبورد را فشار دهید تا صفحه نمایش به یک تبلت مجزا بدل شود. صفحه نمایش کیفیت فوق العاده ای دارد، ویندوز 10 کاملا روان عمل می کند و همچنین قلم سرفیس بوک هم به طور قابل ملاحظه ای دقیق تر از دیگر قلم ها می باشد. مایکروسافت تمام تاریخچه شرکت خود و دیگر شرکت هایی که از ویندوز برای محصولاتشان استفاده می کنند را مرور کرده و بهترین های آنها را در این دستگاه جای داده است.

آمازون اکو

آمازون اکو یک اسپیکر بلوتوثی هوشمند است که با فرمان صوتی شما عمل می کند. بدین گونه که موزیک پخش می کند، آب و هوا را اعلام می کند و همچنین سرتیتر های خبری را هم می خواند! از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه، راحتی در برقراری ارتباط با دیگر دستگاه های هوشمند است. و اینکه الکسا، دستیار صوتی آمازون، به شدت در این زمینه مسئولیت پذیر است! این محصول شگفت انگیز حدود 180 دلار قیمت دارد.

محصولات تکنولوژی

منبع
mashable.com

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 133 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 15:59

یک پژوهش جدید نشان می دهد که سمت راست مغز ما به اعداد کوچک و سمت چپ آن به اعداد بزرگتر پاسخ می دهند.

فرآوری: ه.هدایتی-بخش دانش و زندگی تبیان

مغز

 محققان طی یک پژوهش در امپریال کالج لندن، بینش های جدیدی از رمز و راز چگونگی رسیدگی مغز به اعداد را ارائه کردند.
به گفته این محققان، یافته های پژوهش جدید می تواند در آینده به طراحی تکنیک های توانبخشی بیماران مانند بیماران سکته مغزی که از آسیب مغزی رنج می برند کمک کرده و درمان هایی را در زمینه بیماری هایی مانند ناتوانی در یادگیری ریاضی (dyscalculia) که باعث اشکال در پردازش اعداد می شود، ارائه کند.
dyscalculia ، یک سندرم عصبی است که منجر به آسیب محل اتصال لوب گیجگاهی و لوب آهیانه ای چپ می شود و با عوارضی چون ضعف مهارت شمردن، حساب کردن و ناتوانی در فهم و بکارگیری مفاهیم ریاضی همراه است.
مغز یکی از حساس ترین و پیچیده ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی مهرگان است که در برخی گونه ها 2 درصد از وزن بدن جان دار را تشکیل می دهد. در انسان ها تا بیش از 30 درصد انرژی روزانه را مصرف می کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات ها (گلوکز خون) جذب می کند و این سوخت را سریع می سوزاند حتی زمانی که شخص در خواب است، مغز بیش از هر عضوی در بدن اکسیژن مصرف می کند.
مغز شامل نیمکره های مخ، مخچه و ساقه مغز است. بیشتر حجم مغز را نیمکره های مخ تشکیل می دهند. نیمکره های مخ باعث می شوند تا انسان بتواند فکر کند، حرف بزند و مسائل را تجزیه و تحلیل کنند. نیمکره چپ فعالیت های نیمه راست بدن و نیمکره راست فعالیت های نیمه چپ بدن را کنترل می کند.
یک برش طولی، مغز انسان را به دو نیم کره تقسیم می کند. دو طرف مغز، شبیه به هم هستند و ساختار هر کدام از نیم کره ها به طور کلی متقارنند اما با وجود شباهت های زیاد، وظایف هر قشر متفاوت است. به طور کلی، یک طرف از مغز، بر سمت دیگر آن غالب است. به عنوان مثال، افرادی که راست دست هستند، سمت چپ مغز آنها دارای فعالیت بیشتری است.

سرعت پردازش اطلاعات مغز، 30 برابر سریع ترین ابرکامپیوتر دنیا

پروژه های تاثیر هوش مصنوعی از این دست سعی در ارزیابی سرعت مغز انسان در ارسال سیگنال به شبکه داخلی دارند که از نظر عملکردی، شبیه به یک ابرکامپیوتر است.
دانشمندان برای مقایسه مغز انسان، ابرکامپیوترهایی همانند Sequoia ساخت IBM را انتخاب کرده اند که از نظر قدرت پردازش، جزو سه ابرکامپیوتر جهان است. این ابرکامپیوتر 3/2 در 10 به توان 13 تی پی اس (TEPS) است.
تی پی اس (traversed edges per second) یکی از شاخص های ارزیابی ابرکامپیوترهاست که می تواند توسط یک خوشه ابرکامپیوتر انجام بگیرد و شامل توانایی های ارتباطاتی و قدرت پردازش ماشین می شود. این شاخص برعکس بیشتر استاندارد متریک تعداد عملیات ها در ثانیه یا فلاپ است. در فلاپ توانایی ماشین از نظر توانایی های ارتباطی در نظر گرفته نمی شود.
این ارزیابی ها نشان می دهد که هوشی که مغز انسان در سطح بسیار پایین باید داشته باشد، دست کم به اندازه سکویاست، اما در سطوح بالاتر که مغز کاملا در حال حل مساله ای است، این میزان به 30 برابر قدرت پردازش سکویا می رسد.
حال اگر بخواهیم سیم کشی مغز نوابغی چون استیون هاوکینگ را بررسی کنیم، باید بگوییم که مغز وی از متوسط ذهن انسان بالاتر است و قدرت ذهن او در مقایسه با ابرکامپیوترها بیشتر از 30 درصد خواهد بود.

روش تعیین جنسیت توسط مغز

مغز یکی از حساس ترین و پیچیده ترین اعضای بدن در همه مهره داران و بیشتر بی مهرگان است که در برخی گونه ها 2 درصد از وزن بدن جان دار را تشکیل می دهد. در انسان ها تا بیش از 30 درصد انرژی روزانه را مصرف می کند و بیشتر انرژی خود را از کربوهیدرات ها (گلوکز خون) جذب می کند و این سوخت را سریع می سوزاند حتی زمانی که شخص در خواب است، مغز بیش از هر عضوی در بدن اکسیژن مصرف می کند

مغز ما می تواند جنسیت افراد را  از طریق برخی نواحی صورت به خوبی تشخیص دهد، تحقیق روی پردازش های مغز انسان درستی این موضوع را مشخص کرد.
مغز همچنین انعکاس نور از ناحیه چشم را تحلیل می کند و چشم، اطلاعات بیشتری را در مورد فرد ارائه می دهد، اما تفسیر نور آن زمان بیشتری می طلبد.
دانشمندان از 100 شرکت کننده خواستند جنسیت 300 نفر را پس از دیدن بخش های مختلف صورتشان حدس بزنند. حدود 300 تصویر تمام رخ از چهره های زنان و مردان مختلف از اینترنت جمع آوری شده بود.
تعدادی از زنان آرایش به چهره داشتند، در حالی که تمامی مردان چهره صافی داشتند. هیچ یک از علائم تشخیص جنسیت مانند لباس یا جواهرآلات در این تصاویر مشخص نبودند.
دانشمندان با استفاده از تکنیک رنگی و غیررنگی (خاکستری)، محتوای تصاویر را به صورت تصادفی و به مدت 200 میلی ثانیه ای نمونه گیری کردند.
این شیوه به آن ها امکان تعیین دقیق این موضوع را داد که کدام نواحی صورت برای انجام تشخیص جنسیت مهم تر از همه بودند و این که اطلاعات چه هنگام توسط مغز مشتق می شوند. زمانی که نواحی چهره نشان داده شدند، از 100 شرکت کننده پرسیده می شد ٜآیا این چهره یک مرد یا زن است؟
تحلیل ها نشان داد که اطلاعات غیررنگی در ناحیه چشم و ابرو و اطلاعات رنگی در ناحیه دهان در تشخیص جنسیت مهم ترین بخش ها بودند. در این جا، داده های رنگی برای ناحیه دهان به سرعت توسط مغز و 12 میلیون ثانیه پس از این که هر چهره به شرکت کننده نشان داده شد، ایزوله شد.
به گفته دانشمندان، تفاوت بین لب ها و پوست در زنان بارزتر از مردان است و مغز این موضوع را تشخیص می دهد.


منابع: آنا / ایسنا/ دکتر سلام

 اینترنت اشیا چیست؟

اینترنت اشیا چیست؟

تشخیص صدای قلب انسان زیر آوار زلزله

تشخیص صدای قلب انسان زیر آوار زلزله

مغز در هر فصل چگونه کار می کند؟

مغز در هر فصل چگونه کار می کند؟

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 133 تاريخ : سه شنبه 25 اسفند 1394 ساعت: 15:59

 یک شرکت اروپایی مایکروفری را با نام Tovala Smart Oven تولید کرده است که طبخ غذا را به دو صورت بارکد خوان و متصل شدن به اپلیکیشن انجام می دهد.

این مایکروفر هوشمند زماینکه به وسیله یک برنامه به گوشی هوشمند متصل می شود، قادر به گرفتن فرمان از کاربر و انجام پخت غذا است ضمن اینکه با قرار گرفتن در وضعیت بارکد خوان می تواند بارکد مواد غذایی را اسکن و مقدار زمانی که صرف طبخ آن لازم است را به کاربر اعلام کند و دستوراتی را در حین انجام پخت غذا دریافت کند.

از ویژگی های این دستگاه نداشتن هیچ شماره ای بر روی آن است و بیشتر کارهای این مایکروفر با گوشی هوشمند انجام می شود ضمن اینکه ترکیبی از گرما مرطوب و خشک برای طبخ غذاهای مختلف در آن وجود دارد.  

قیمت مایکروفر Tovala Smart Oven بین ۱۹۹ دلار تا ۲۷۹ دلار برآورد شده است.

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 129 تاريخ : دوشنبه 24 اسفند 1394 ساعت: 22:57

 گوگل درایو یکی از پرطرفدارترین ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات در فضای ابری (cloud storage) است. در این مقاله قصد داریم تا شما را با برخی از ترفندها و نکات سودمند در مورد گوگل درایو بیشتر آشنا کنیم.

بخش دانش تبیان

گوگل درایو

Google Drive یکی از محبوب ترین سرویس  های ذخیره سازی در فضای ابری است که امکانات بسیاری را در اختیار کاربرانش قرار داده است. ترکیب فوق  العاده ی این ابزار هوشمند با اپلیکیشن های third-party و سرویس  های گوگل، آن را به انتخابی مناسب از میان سایر ابزارهای مشابه، مبدل ساخته است.
اگر شما از کاربران گوگل درایو هستید باید بدانید که این ابزار، ابزاری فراتر از یک فضای ذخیره سازی است و اگر شما زمان کمی را برای آموختن برخی از ویژگی های گوگل درایو اختصاص دهید، می توانید عملکرد بهتری داشته باشید.

شما تنها قادرید فایل های صوتی را از گوگل درایو دانلود کنید، زیرا نرم افزار پخش موسیقی در گوگل درایو وجود ندارد. اگر می خواهید در گوگل درایو موسیقی گوش کنید، Music Player for Google Drive را دانلود کنید تا امکان پخش فایل های صوتی در گوگل درایو را داشته باشید.

۱- الصاق و ارسال فایل های حجیم با Gmail

در Gmail شما احتیاجی به ارسال فایل ها از طریق کامپیوتر خود ندارید، می توانید فایل های ذخیره شده در گوگل درایو را به عنوان ضمیمه به Gmail خود اضافه کنید. این کار مزایای فراوانی دارد و یکی از مهمترین آن ها، توانایی ارسال فایل ها با حجمی معادل ۱۰ گیگا بایت است ( در حالت استاندارد این مقدار تنها ۲۵ مگابایت است). بعلاوه هنگام افزودن فایل ها از طریق گوگل درایو، آن ها بلافاصله و بدون نیاز به آپلود دوباره به متن الصاق می گردند( اهمیتی ندارد که حجم فایل چقدر است). تنها با کلیک بر روی دکمه ی insert files from Drive و دکمه ی attachment فایل مورد نظر اضافه می شود.

۲- ذخیره ی محتوای آنلاین در گوگل درایو

مشابه Eveote، گوگل درایو برای شما امکان ذخیره ی محتوای آنلاین را با استفاده از مرورگر کروم ایجاد می کند. البته نه به خوبی Eveote، اما می توانید از آن استفاده کنید. برای رسیدن به این هدف، شما می توانید در کروم، Save to Google Drive را انتخاب کنید. این فرآیند برای شما امکان ذخیره ی مستقیم متون آنلاین(در Google docs)، تصاویر، فایل های صوتی و تصویری را در گوگل درایو ایجاد می کند. بعلاوه می توانید از صفحات وب اسکرین شات بگیرید و در صورت تمایل در درایو ذخیره نمایید.

۳- استفاده از تکنولوژی OCR

گوگل درایو به همراه تکنولوژی OCR( Optical Character Recognition) برای استخراج متن از تصاویر و فایل های pdf، ارائه شده است. روند کار بسیار ساده است: بر روی عکس یا فایل PDF مورد نظر خود در گوگل درایو راست کلیک کنید، به روی گزینه ی "Open With" بروید و بر روی "Google Docs" در منوی باز شده کلیک کنید.

 تصویر یا فایل PDF در Google Docs به همراه متن نوشته شده در زیر آن، نمایش داده خواهد شد. البته متن کامل نخواهد بود؛ اما تا حدودی می تواند توضیح روشنی از تصویر ارائه دهد.

۴- دسترسی به کلیدهای میانبر در گوگل درایو

مثل سایر اپ های گوگل، گوگل درایو نیز با تعداد زیادی کلید میانبر عرضه شده. برای دسترسی به این میانبرها کافیست از کلید "?+shift" در هر جایی از گوگل درایو که هستید، استفاده کنید. پنجره ای به همراه تمامی میانبرهای موجود باز می شود. مواردی را که می خواهید به خاطر بسپارید. با این روش می توانید کارها را سریع تر انجام دهید.

۵- آپلود فایل ها به وسیله ی کشیدن و رها کردن( Drag and Drop)

در Gmail شما احتیاجی به ارسال فایل ها از طریق کامپیوتر خود ندارید، می توانید فایل های ذخیره شده در گوگل درایو را به عنوان ضمیمه به Gmail خود اضافه کنید. این کار مزایای فراوانی دارد و یکی از مهمترین آن ها، توانایی ارسال فایل ها با حجمی معادل ۱۰ گیگا بایت است ( در حالت استاندارد این مقدار تنها ۲۵ مگابایت است).

برای آپلود فایل ها در گوگل درایو، شما الزاماً مجبور به کلیک بر روی دکمه ی new و انتخاب فایل نیستید؛ بلکه تنها می توانید فایل های مورد نظر را از کامپیوتر خود با استفاده از روش کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) به گوگل درایو انتقال دهید تا به صورت اتوماتیک شناسایی و آپلود شوند.

۶- پین کردن گوگل درایو در نوار وظیفه (Taskbar)

 اگر می خواهید هر کجا که هستید بتوانید به سرعت به پوشه ی گوگل درایو دسترسی داشته باشید، بهتر است آن را در نوار وظیفه ی ویندوز قرار دهید. همه ی آنچه باید انجام دهید این است که پوشه ی گوگل درایو را با استفاده از روش کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) به نوار وظیفه اضافه کنید. آیکن فایل اکسپلورر در نوار وظیفه ایجاد می شود (اگر در حال حاضر وجود نداشته باشد). بر روی آن راست کلیک کنید؛ سپس هر زمان که مایل باشید می توانید بر روی پوشه ی گوگل درایو کلیک کنید و به آن دسترسی داشته باشید.

۷- به فایل های صوتی گوش کنید

شما تنها قادرید فایل های صوتی را از گوگل درایو دانلود کنید، زیرا نرم افزار پخش موسیقی در گوگل درایو وجود ندارد. اگر می خواهید در گوگل درایو موسیقی گوش کنید، Music Player for Google Drive را دانلود کنید تا امکان پخش فایل های صوتی در گوگل درایو را داشته باشید.

نتیجه گیری

نکات بسیاری راجع به گوگل درایو وجود دارد و این ها تنها چند ترفند ساده هستند. شما باید خودتان تلاش کنید تا نکات بیشتری یاد بگیرید. اگر ترفندهای بیشتری راجع به گوگل درایو می دانید، می توانید آنها را در بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.



منبع: زومیت

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 146 تاريخ : شنبه 22 اسفند 1394 ساعت: 2:37

 با خواندن این مقاله تفاوت های گلکسی S7 و S7 Edge را مرور می کنیم.

بخش دانش تبیان

گلکسی s7 و s7 edge

گلکسی S7 و S7 Edge، همان طور که از نامشان پیداست در صفحه نمایش معمولی و لبه دار بودن متفاوت هستند، اما این دو گوشی چه تفاوت های دیگری دارند؟
شرکت سامسونگ در کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ در بارسلون اسپانیا، مدل جدید گوشی های خود، گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge را معرفی کرد و وب سایت پی سی ادوایزر، به بررسی تفاوت های این دو مدل گوشی پرداخته است.

قیمت

سامسونگ گلکسی S7 ارزان تر از گلکسی S7 Edge است؛ قیمت آنها به ترتیب ۶۹۹ و ۷۹۹ دلار آمریکایی تخمین زده شده است و کسانی که پیش از تاریخ پنجم مارس (۱۵ اسفند) گوشی های خود را سفارش داده باشند، در تاریخ هشت مارس و زودتر از ۱۱ مارس که تاریخ رسمی فروش گوشی های گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge است، به همراه هدست های رایگان سامسونگ دریافت خواهند کرد.

رنگ

سامسونگ گلکسی S7 Edge یک رنگ اضافه اختیاری دارد که نقره ای (Silver Titanium) است. همچنین هر دو مدل گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge رنگ های مشکی (Black Onyx) و طلایی (Gold Platinum) نیز دارند.

صفحه

تفاوت اساسی بین S7 و S7 Edge این است که S7 Edge یک صفحه بزرگتر با دو لبه دارد، گلکسی S7 دارای صفحه ۵.۱ اینچی و S7 Edge دارای صفحه ۵.۵ اینچی است. در حالی که هر دو مدل گلکسی مجهز به فناوری جدید سامسونگ هستند که صفحه را همیشه روشن نگه می دارد و دیدن نوتیفیکیشن ها و ساعت در یک نگاه را راحت تر می کند.

همچنین صفحه دولبه ای گلکسی S7 Edge برای نمایش نوتیفیکیشن ها و دسترسی راحت تر با میان بر به اپلیکیشن هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، ساخته شده است.

گلکسی S7 Edge در مقایسه با گلکسی S7، بزرگتر، دولبه، دارای باتری با ظرفیت بالاتر است و یک رنگ اضافه دارد. این ویژگی های جذاب به نظر می رسند، اما قیمت کمتر و اندازه کوچکتر در گوشی های S7، می تواند S7 Edge را تبدیل به انتخاب دوم شما کند.

اندازه و وزن

با توجه به اندازه صفحه نمایش گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge، مشخص است که گلکسی S7 Edge بزرگتر و سنگین تر از سامسونگ گلکسی S7 است. اندازه گلکسی S7، ۱۴۲.۴*۶۹.۶*۷.۹ میلی متر و وزن آن ۱۵۲ گرم است، در حالی که گلکسی S7 Edge اندازه ای برابر ۱۵۰.۹*۷۲.۶*۷.۷ میلی متر و وزنی برابر ۱۵۷ گرم دارد.

باتری

فضای اضافی در محفظه گلکسی S7 Edge، امکان داشتن یک باتری بزرگتر را فراهم می کند. طرفداران سامسونگ از باتری های غیرقابل تعویض در سامسونگ گلکسی S6 ناامید شده بودند، اما هنوز هم باتری های ۳۰۰۰ میلی آمپر بر ساعتی داخل گلکسی S7 و باتری های ۳۶۰۰ میلی آمپر بر ساعتی داخل گلکسی S7 Edge هستند. همچنین هر دوی این باتری های قابلیت شارژ بی سیم دارند.

بقیه ویژگی های گلکسی S7 و گلکسی S7 Edge از هسته پردازنده و ظرفیت تا دوربین و قابلیت های اتصال، همگی مشابه یکدیگر است.

بنابراین، گلکسی S7 Edge در مقایسه با گلکسی S7، بزرگتر، دولبه، دارای باتری با ظرفیت بالاتر است و یک رنگ اضافه دارد. این ویژگی های جذاب به نظر می رسند، اما قیمت کمتر و اندازه کوچکتر در گوشی های S7، می تواند S7 Edge را تبدیل به انتخاب دوم شما کند.



منبع: ایتنا
7فرایند توسعه گلکسی اس

7فرایند توسعه گلکسی اس

5 راه برای کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی

5 راه برای کاهش مصرف اینترنت در گوشی های اندرویدی

سه مدل جدید آیفون در راه است

سه مدل جدید آیفون در راه است

آیا فلش کردن گوشی یا تبلت ضرر دارد

آیا فلش کردن گوشی یا تبلت ضرر دارد

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 131 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 20:50

 از هر ۱۰۰ زن، یک نفر مبتلا به سقط جنین های متوالی است که بعنوان یک عامل بازدارنده برای تکامل جنین به حساب می آید.

از این رو محققین دانشگاه «Warwick» انگلیس با انجام آزمایشات متعدد بر روی ۱۸۳ بافت رحمی متوجه شدند در آن دسته از رحم هایی که سلول های بنیادی لایه رحم کمتر است، سقط جنین متعدد بیشتر یه وجود می آید.

دانشمندان انگلیسی بر این باور هستند که با افزایش سلول های بنیادی لایه رحم می توان به سقط جنین های متوالی در خانم ها پایان داد.

این دانشمندان می گویند، تکثیر سلول های بنیادی لایه رحم باعث تسریع بخشیدن به پیر شدن رحم می شود که این امر می تواند ناباروی را ایجاد کند، از این رو با تولید این نوع سلول بنیادی در شرایط آزمایشگاهی و تزریق آن به داخل رحم دیگر شاهد پدیده سقط جنین متوالی نخواهیم بود.

محققین دانشگاه «Warwick »انگلیس قصد دارند تولید سلول های بنیادی لایه رحم و تزریق آن به رحم مادران که عامل تقویت استقرار جنین است را از بهار سال جاری میلادی شروع کنند.

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 126 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 20:50

به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، عصاره زعفران حاوی ترکیباتی است که خواص درمانی و خوراکی آن را تأمین می کنند. کنترل رهاسازی و حفاظت از این ترکیبات با استفاده از فناوری نانوریزپوشانی با ترکیبات خوراکی، موجب افزایش کارایی آن ها می شود. ریزپوشانی تحت عنوان یک روش بسته بندی مواد جامد، مایع یا گاز در کپسول های ریز تعریف می شود که می تواند تحت شرایط خاص با یک سرعت کنترل شده محتوایش را آزاد کند.

افشین فریدی اسفنجانی، مجری طرح گفت: تهیه نانوامولسیون های چندگانه متشکل از آب و روغن یک روش مناسب برای محبوس کردن ترکیبات غذایی و دارویی آب دوست محسوب می شود.

وی افزود: این روش که فرایند اصلی ساخت نانوکپسول هاست، با هدف محافظت از ترکیبات مفید زعفران و افزایش ارزش غذایی آن مورد ارزیابی قرار گرفته و درنهایت پودر زعفران تولید شد.

به گفته فریدی اسفنجانی، عدم وجود بسته بندی و فراوری مناسب زعفران در  ایران موجب بروز مشکلاتی می شود؛ از بین رفتن ترکیبات مؤثر زعفران در اثر شرایط نامساعد محیطی همچون نور و فرایندهای حرارتی، از جمله ی این مشکلات است. همچنین کاهش ارزش افزوده و کاهش خواص دارویی عصاره ی زعفران به دلیل رهاسازی سریع ترکیبات مؤثر آن در شرایط محیطی معده نیز از مسائلی است که باید مرتفع شوند.

وی افزود: با نانوریزپوشانی ترکیبات مؤثر زعفران با دیواره های چندلایه، علاوه بر برطرف شدن مشکلات مذکور، جذب این ترکیبات نیز افزایش می یابد.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی که زعفران یکی از محصولات مهم صادراتی کشور است، تولید پودرهای حاوی نانوذرات عصاره ی زعفران یک محصول جدید به شمار می آید. این محصولات علاوه بر پایداری بالا نسبت به شرایط فراوری، فرمولاسیون محصول را در شرایط نگهداری حفظ می کنند.

فریدی اسفنجانی عنوان کرد: می توان از نتایج این پژوهش در تهیه قرص ها و کپسول های حاوی ترکیبات ریزپوشانی شده و مؤثر زعفران در بخش داروسازی استفاده کرد.

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 134 تاريخ : چهارشنبه 19 اسفند 1394 ساعت: 20:50

  افراد حرفه ای دائما در حال استفاده از کلید های میانبر هستند تا در ثانیه های وقت ارزشمند خود صرفه جویی نمایند.

بخش دانش تبیان

رایانه

همانطور که می دانید کاربران رایانه همیشه به دنبال ترفندهایی برای افزایش سرعت ، سهولت و استفاده بهینه از زمان هستند. کلید های میانبر ویندوز علاوه بر ایجاد سهولت در دسترسی به قسمت های مختلف ویندوز ، باعث افزایش سرعت استفاده از ویندوز می شوند.

ترفند هایی برای افزایش سرعت رایانه

افراد حرفه ای دائما در حال استفاده از کلید های میانبر هستند تا در ثانیه های وقت ارزشمند خود صرفه جویی نمایند. شما هم می توانید با استفاده از این ترفند ساده از کار با موس بی نیاز شوید.

Alt+Tab = جابجایی بین برنامه ها

Windows button + M = نمایش دسکتاپ و مخفی کردن پنجره ها

Windows button + L =قفل ویندوز

PtrScn = عکس گرفتن از صفحه نمایش

Pause - Break = توقف اجرای برنامه

Page Up =رفتن به بالای صفحه

Page Down = رفتن به پایین صفحه

Windows button = نمایش استارت و منوی برنامه ها

میانبرهای کپی:

Ctrl + A = انتخاب تمام محتوا موجود

Ctrl + X = کات (انتقال کامل به کلیپبورد و پاک شدن اصل)

Ctrl + C = کپی

Ctrl + V = الصاق کپی

میانبرهای نرم افزار متنی (مایکروسافت ورد)

Ctrl + B= پررنگ کردن متن (بولد کردن)

Ctrl + U = نمایش خط زیر متن

Ctrl + I = مایل کردن متن (ایتالیک)

میانبرهای اینترنت:

Ctrl + T = باز کردن تب جدید

Ctrl + Shift + T = باز کردن دوباره آخرین تب

F5 = دوباره لود شدن صفحه

Backspace = بازگشت به صفحه قبلی

Ctrl + Tab = جابجایی بین تب های مرورگر

متداول ترین کلید های میانبر ویندوز:

Ctrl + Z = بازگشت به قبل از آخرین تغییرات

Ctrl + Y = برگشت به پیش از استفاده از Ctrl + Z

Ctrl + S = ذخیره سازی

Ctrl + O = بازکردن فایل

Ctrl + Q = خروج

Ctrl + W = بستن فایل داخل برنامه


منبع: میزان

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 137 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 23:32

برنامه ریزی نامحدود در استفاده از اینترنت موبایل آنقدر ترسناک است که ممکن است درنهایت منجر به هزینه های ماهانه بسیار زیادی شود. اما چه می شود اگر راه کاری برای کاهش استفاده از آن موجود باشد؟ در این مقاله ما به شما روش هایی را برای مدیریت استفاده از اینترنت در گوشی های اندرویدی آموزش می دهیم.

بخش دانش و زندگی تبیان

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های اندرویدی

فشرده ساری صفحات در کروم

اگر تنها از مرورگر کروم برای وب گردی استفاده می کنید، این راهنما به تنهایی می تواند بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از مصرف داده تلفن همراه را کاهش دهد. گزینه ذخیره ساز داده (Data Saver) صفحات را پیش از بارگذاری در مرورگر فشرده می کند.
استفاده از این قابلیت کمی سرعت را پایین می آورد، اما دسترسی به آن سریع است و تاخیر یک لحظه ای آن ارزش این را دارد که هزینه های نهایی را کاهش دهد. کافی است مرورگر کروم را باز کرده، علامت سه نقطه در گوشه سمت راست بالا را بزنید، به بخش Settings رفته و سپس Data Saver را انتخاب نمایید. بهتر است تا نگاهی به نمودار بیندازید تا متوجه مقدار صرفه جویی شده بشوید.

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های اندرویدی

استفاده از فشرده سازی ویدیو در اپرا

 اکنون مرورگر اپرا برای اندروید به ویژگی مفیدی برای فشرده کردن ویدیوها مجهز شده است که می تواند در بارگذاری داده ها هنگام مشاهده ویدیو صرفه جویی کند. برای استفاده از آن، برنامه را باز کرده و به Settings > Data savings بروید و تیک عبارت Video compression را بزنید.
این ویژگی نه تنها در مصرف داده صرفه جویی می کند، بلکه می تواند باعث بارگذاری سریع تر ویدیوها شود.

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های اندرویدی

محدود کردن داده های پس زمینه

سریع ترین راه برای صرفه جویی در مصرف داده ها این است که توسط خودتان (یا به طور اتوماتیک خود دستگاه) محدودیت استفاده را در برنامه ها اعمال کنید. داده های پس زمینه آن هایی هستند که هنگام استفاده نکردن شما از برنامه ها ترافیک اینترنت را مصرف می کنند؛ مانند همگام سازی ایمیل، ویجت های آب وهوا و غیره.
شما همچنین می توانید به سیستم اندروید اجازه دهید تا مصرف داده های پس زمینه را محدود نماید. برای این کار مسیر Settings > Data usage > Restrict Background Data را دنبال کنید یا برای اعمال روی برنامه خاص به قسمت Settings > Apps بروید. علاوه براین می توانید تنظیمات همگام سازی برای سرویس های گوگل را تغییر دهید، به بخش Settings > Accounts > Google رفته و حساب کاربری خود را انتخاب نمایید و سرویس هایی را که نمی خواهید به طور خودکار بروز شوند، غیرفعال کنید.

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های اندرویدی

غیرفعال کردن آپدیت خودکار برنامه ها

یکی دیگر از قسمت های پرمصرف داده های اینترنت، بروزرسانی های نامنظم گوگل پلی برای برنامه ها است. اگر گوگل پلی را روی آپدیت خودکار برنامه ها از طریق اتصال داده گوشی تنظیم نموده اید، این مورد می تواند بدون آگاهی شما هزینه های ماهیانه را افزایش دهد.
برای این منظور، به پلی استور رفته و منوی سمت چپ را با کشیدن روی صفحه باز کنید و سپس Settings را انتخاب نمایید. در بخش بالا می توانید عبارت Auto-Update Apps را مشاهده کنید. پس از انتخاب آن مطمین شوید که گزینه Do not auto-update apps یا Auto-update apps over Wi-Fi only را زده باشید. برای مدیریت برنامه های خاص، به My Apps رفته، برنامه ای را انتخاب کرده و سپس برای علامت زدن یا نزدن Auto-Update، منوی بالا را بزنید.

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های اندرویدی

شناسایی، محدودکردن و یا حذف برنامه های پرمصرف

در بخش Settings > Data usage می توانید به برنامه هایی که مصرف داده زیادی را در پس زمینه یا پیش زمینه دارند، نگاهی بیندازید. این گزینه می تواند برای دانستن برنامه هایی که می بایست محدود شوند، موثر باشد.
به عنوان مثال، سراغ جیمیل بروید. در گوشی ما، این برنامه 451MB در پس زمینه دانلود داشته است. اگر مقدار دیده شده در دستگاه شما هم زیاد است، می توانید آن را حذف یا غیرفعال کنید، یا آن را برای همگام سازی ها محدود نمایید و از دانلود ضمیمه ها که بیشترین مصرف را دارند، جلوگیری کنید.



منبع: آی تی
سه مدل جدید آیفون در راه است

سه مدل جدید آیفون در راه است

آیا فلش کردن گوشی یا تبلت ضرر دارد

آیا فلش کردن گوشی یا تبلت ضرر دارد

7فرایند توسعه گلکسی اس

7فرایند توسعه گلکسی اس

۶نکته کلیدی برای افزایش سرعت اندرویدی

۶نکته کلیدی برای افزایش سرعت اندرویدی

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 137 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 23:32

خبرهای مربوط به فوت افراد معمولا بسیار کوتاه هستند و پس از چند ثانیه شوک اولیه و ابراز احساساتی خفیف به فراموشی سپرده می شوند. اما بعضی از افراد یادگارهایی از خود به جا می گذارند که آنها را از چهارچوب زمانی خارج کرده و در واقع به حتی با وجود گمنام بودن جاودانه می کنند.

بخش دانش و زندگی تبیان

مخترع ایمیل

ری تاملینسون یکی از این افراد و مخترع ایمیل است که روز گذشته در 74 سالگی درگذشت.
تاملینسون در سال 1971 عضو شرکت BBN بود که بر روی توسعه نسخه اولیه ای از اینترنت با عنوان ARPANET کار می کرد. او در مصاحبه ای در سال 2012 با وب سایت Verge در این زمینه اعلام کرده بود که نقش او یافتن مشکلات اولیه در این سیستم بود تا ARPANET بتواند راه حلی برای آنها ارائه دهد. در این کمپانی روش های متعددی برای ارسال پیام ها و همچنین به اشتراک گذاری یادداشت ها مطرح شده بود اما ایده تاملینسون یک دستور SNDMSG بود که فایل ایمیل را به رایانه دریافت کننده ارسال می کرد و در واقع اولین برنامه پیام رسانی تحت شبکه به حساب می آمد. همچنین او بود که تصمیم گرفت برای جدا کردن نام فرستنده از نام سرور میزبان از علامت @ استفاده کند و دلیل آن را نیز کم کاربرد بودن این علامت در صفحه کلید عنوان کرده بود. همچنین او در مصاحبه ای با NPR در سال 2009 اعلام کرده بود که اولین ایمیل جهان تنها استرینگ های تصادفی از متن بوده اند و به همین دلیل می بایست فراموش می شده اند که این طور هم شده است. اما باید باور داشت که اختراع تاملینسون توانست انقلابی را در دنیای دیجیتال آغاز کند که حتی با وجود گمنام بودن خود او، در بین کاربران دنیای دیجیتال بسیار معروف و محبوب است.



منبع: سخت افزار
چگونه برای وبلاگ‌مان بک‌لینک‌های سالم بسازیم؟

چگونه برای وبلاگ‌مان بک‌لینک‌های سالم بسازیم؟

عادت های اشتباه در دنیای فناوری

عادت های اشتباه در دنیای فناوری

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 128 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 1:31

  بسیاری از علاقمندان به دنیای فناوری منتظر هستند تا حدود دو هفته دیگر شرکت اپل از محصولات به روز شده خود رونمایی کند و آنها مدل های جدید گوشی و تبلت این شرکت را از نزدیک مشاهده کنند.

بخش دانش تبیان

آیفون

گمانه زنی در مورد تعداد و نام آیفون های جدید اپل در روزهای اخیر افزایش یافته و برخی منابع از عرضه سه مدل آیفون جدید در ابعاد مختلف و با امکانات گوناگون خبر می دهند.

همچنین گفته می شود تبلت جدیدی موسوم به iPad Pro با نمایشگر 9.7 اینچی و مدل های جدیدی از ساعت اپل با طراحی و رنگ های جدید طی هفته های آینده در دسترس خواهد بود.

گفته می شود، اپل در سال 2016 سه مدل جدید از آیفون را به نام های آیفون 7، آیفون پرو و آیفون اس ای روانه بازار خواهد کرد.

یکی از ویژگی های مشترک آیفون های جدید حذف جک های هدست و استفاده از فناوری بی سیم برای گوش کردن به فایل های موسیقی خواهد بود. همچنین قابلیت پرداخت همراه هزینه خرید کالا موسوم به اپل پی هم در گوشی های مذکور توسعه داده شده است.

با توجه به مخفی کاری های گسترده اپل در مورد هیچ یک از این گوشی ها اطلاعات دقیقی در دسترس نیست. اما گفته می شود آیفون پرو از قابلیت های خاصی در بخش دوربین برخوردار است که تا به حال در گوشی های تولیدی اپل بی سابقه بوده است.

کلمه اس ای در انتهای آیفون به معنای نسخه ویژه یا Special Edition است. با توجه به این نامگذاری باید شاهد افزوده شدن امکانات خاصی به این گوشی باشیم.

همچنین این احتمال وجود دارد که گوشی های یاد شده در زمان های متفاوتی عرضه شوند. گفته می شود iPhone SE احتمالا در ماه آوریل و مدل های دیگر آیفون در سه ماهه چهارم سال 2016 در دسترس خواهند بود.

یکی از ویژگی های مشترک آیفون های جدید حذف جک های هدست و استفاده از فناوری بی سیم برای گوش کردن به فایل های موسیقی خواهد بود. همچنین قابلیت پرداخت همراه هزینه خرید کالا موسوم به اپل پی هم در گوشی های مذکور توسعه داده شده است.



منبع: میزان
برنامه HTC چیست؟

برنامه HTC چیست؟

تلفنی که اندازه تبلت می‌شود

تلفنی که اندازه تبلت می‌شود

یوتافون؛ عجیب و غریب و قدرتمند

یوتافون؛ عجیب و غریب و قدرتمند

پرفروش‌های بازار در آستانه سال نو

پرفروش‌های بازار در آستانه سال نو

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 136 تاريخ : سه شنبه 18 اسفند 1394 ساعت: 1:31

این پدیده تنها در مسیری از مجمع الجزایر و بیشتر جنوب شرق آسیا به طور کامل قابل مشاهده است و در ایران قابل رویت نیست.

بخش دانش و زندگی تبیان

خورشید گرفتگی

رویداد خورشید گرفتگی، نوزدهم اسفند ماه رخ می دهد. این پدیده تنها در مسیری از مجمع الجزایر و بیشتر جنوب شرق آسیا به طور کامل قابل مشاهده است و در ایران قابل رویت نیست.

مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتور ایران گفت: درساعت ۵:۲۵ صبح روز چهارشنبه نوزدهم اسفند ماه، کره ماه به وضعیت ماه نو می رسد و در ساعت ۱۰:۰۱ دقیقه به وقت تهران ماه در گره نزولی خواهد بود.

وی افزود: با توجه به این دو وضعیت، پدیده کسوف یا خورشید گرفتگی رخ خواهد داد؛ این گرفت یا پدیده از ساروس (دوره) ۱۳۰ بوده و پنجاه و دومین گرفت از ۷۳ گرفت این ساروس است.

عتیقی اظهار داشت: این پدیده در مسیری از مجمع الجزایر اندونزی، اقیانوس آرام، بیشتر شمال استرالیا و جنوب شرق آسیا  به طور کامل قابل مشاهده خواهد بود.

به گفته وی، در ایران این خورشید گرفتگی، نه به صورت کلی و نه در حالت جزیی قابل مشاهده نخواهد بود.

وی عنوان کرد: پدیده کسوف با قرارگیری مرکز ماه زمین و خورشید در یک خط رخ خواهد داد و هنگامی که قرص ماه در جلوی دایره خورشید قرار می گیرد قدری آسمان تاریک شده و در گرفت کامل، تاج خورشیدی نمایان می شود .

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه این خورشید گرفتگی در اقیانوس آرام، با کشتی قابل دنبال كردن است، گفت: ساکنان نقاطی از اندونزی  از جمله معدود افرادی هستند که امکان مشاهده این پدیده نادر و جذاب را در گرفت كامل دارند.

مسیر کسوف نوزدهم اسفند ماه

علاقمندان دقت داشته باشند که برای رصد خورگرفت، یا حتی مشاهده خورشید بدون پدیده خاص، از عینک های استاندارد رصد خورشید استفاده کنند؛ در غیر این صورت خورشید صدمات جبران ناپذیری به چشم وارد می کند.


منبع : خبرگزاری مهر
تجهیز ۵۵ نقطه کشور به تلسکوپ خورشیدی

تجهیز ۵۵ نقطه کشور به تلسکوپ خورشیدی

تصاویر یک خورشیدگرفتگی نادر

تصاویر یک خورشیدگرفتگی نادر

یک خورشیدگرفتگی استثنایی در 12 آبان

یک خورشیدگرفتگی استثنایی در 12 آبان

از کسوف کلی تا شهاب باران اسدی

از کسوف کلی تا شهاب باران اسدی

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 108 تاريخ : دوشنبه 17 اسفند 1394 ساعت: 9:50

Enpass Password Manager برنامه ای برای ذخیره و مدیریت پسوردهای شما است.

بخش دانش تبیان

موبایل

اگر از به خاطر سپردن همه اعتبارنامه ها و کلمات عبور مهم زندگی خود خسته شدید یا به طور مرتبط آنها را فراموش می كنید استفاده از Enpass همه این مشکلات را حل می کند.

ویژگی ها:

√ رمزنگاری درجه نظامی، رمزگذاری AES-۲۵۶ برای اطمینان از بالا ترین سطح امنیت. همه مکانیسم امنیت به صورت محلی (آفلاین) در دسنگاه شما انجام می شود.
√ بدون نیاز به ثبت نام آنلاین
√ ژنراتور (ایجاد کننده) رمز عبور قوی و منحصر به فرد
√ قفل خودکار زمانی که از دستگاه استفاده نمی کنید
√ پاک کردن خودکار کلیپ بورد
√ قابلیت کراس پلت فرم ٓ در دسترس برای کامپیو تر و گوشی های موبایل
√ همگام سازی ابر از طریق Dropbox، Google Drive، OneDrive و Box
√ وارد کردن از دیگر برنامه های محبوب مدیریت رمز عبور
√ ورود به سایت ها فقط با یک لمس با مرورگر Enpass
√ مرورگر چند زبانه ٓ مرور سایت های مختلف با استفاده از تب های Enpass Browser
√ نسخه دسکتاپ رایگان ٓ نسخه کامل دسکتاپ برای مک، ویندوز و لینوکس
√ باز کردن سریع PIN
√ ذخیره همه چیز ٓ طیف گسترده ای از قالب ها برای ذخیره هر نوع اطلاعات
√ به اشتراک گذاری امن
√ تهیه پشتیبان/بازیابی روی WiFi
√ کاملا قابل تنظیم
√ پشتیبانی از پوشه
√ تغییر دسته بندی ٓ تغییر آسان طبقه بندی هر مورد با استفاده از کشیدن و رها کردن
√ مرتب کردن مجدد زمینه ها ٓ ترتیب دوباره فیلد ها در هر آیتم
√ و ٦
◆ نسخه کامل دسکتاپ برای مک، ویندوز و لینوکس رایگان است
◆ بدون هزینه های اشتراک یا نیاز به ثبت نام
◆ در دسترس برای همه کامپیوتر ها و گوشی های هوشمند
◆ مرورگر داخلی برای پر کردن جزئیات ورود
◆ وارد کردن داده از نرم افزار های دیگر با نسخه دسکتاپ


منبع: اتاق خبر 24

رایانه جیبی 100 هزارتومانی آمد +عکس

رایانه جیبی 100 هزارتومانی آمد +عکس

آیا فلش کردن گوشی یا تبلت ضرر دارد

آیا فلش کردن گوشی یا تبلت ضرر دارد

 باورهای رایج اما اشتباه کامپیوتری-قسمت دوم

باورهای رایج اما اشتباه کامپیوتری-قسمت دوم

باورهای رایج اما اشتباه کامپیوتری-قسمت اول

باورهای رایج اما اشتباه کامپیوتری-قسمت اول

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 131 تاريخ : يکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 4:44

لپ تاپ هایی که امروز در بازار می بینیم، با لپ تاپ هایی که ده سال پیش استفاده می کردیم تفاوت های بسیاری دارند، چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ کارایی. لپ تاپ هایی که زمانی ضخیم و سنگین بودند امروزه به راحتی قابل حمل هستند.

بخش دانش و زندگی تبیان

لب تاپ سامسونگ


سامسونگ نیز از این روند پیروی کرده و در همین راستا لپ تاپ جدید خود با نام نوت بوک 9 را عرضه کرده است. این لپ تاپ اگرچه بسیار قدرتمند است، ولی وزن اندکی دارد.

به طور مشخص، این لپ تاپ 15.6 اینچی تنها 1.3 کیلوگرم وزن دارد. البته یک مدل 13.3 اینچی نیز از این لپ تاپ ساخته شده که 450 گرم وزن دارد.

این لپ تاپ با قیمت پایه هزار دلار  و در چند مدل با مشخصات سخت افزاری مختلف عرضه می شود. مدل 13.3 اینچی در دو سری مختلف عرضه می شود: با صفحه نمایش 1080p، پردازنده Core i5 6200 و پردازنده گرافیکی اینتل HD 520؛ یا صفحه نمایش QHD  با ابعاد  3200 در 1800 پیکسل و با پردازنده Core i7 6500U. قیمت مدل قدرتمند تر به 1200 دلار می رسد.

مدل 15.6 اینچی نیز مشخصات مشابهی دارد، البته مدل با صفحه نمایش 1080p و پردازنده Core i7 520 آن با قیمت 1200 دلار عرضه می شود. با این اوصاف، سامسونگ حالا موفق شده سبک ترین لپ تاپی که قابلیت جایگزین شدن به جای کامپیوتر رومیزی را داشته باشد عرضه کند.

لب تاپ سامسونگ

با این حال، صرف نظر از مدلی که انتخاب می کنید، سایر مشخصات سخت افزاری در میان این لپ تاپ ها یکسان است. همه این لپ تاپ ها دارای هشت گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی هستند  البته قدرتمندترین مدل در میان این خانواده از رابط SATA III استفاده می کند، در حالی که سایر مدل ها از رابط M.2 استفاده می کنند.

عمر باتری بستگی زیادی به مدل خریداری شده دارد. مدل کمتر قدرتمند با پردازنده Core i5 از باتری 4000 میلی آمپری بهره مند است، که عمر ده ساعته را برای این لپ تاپ فراهم می کند. مدل قدرتمندتر 13.3 اینچی دارای باتری با ظرفیت 5120 میلی آمپر است که آن را برای 12 ساعت روشن نگه می دارد. همین باتری در مدل 15.6 اینچی نیز به چشم می خورد، البته به دلیل بالاتر بودن توان سخت افزاری آن، عمر باتری این لپ تاپ به 7.3 ساعت می رسد.
سامسونگ فروش این لپ تاپ ها را از هم اکنون آغاز کرده است.



منبع: تک شات

 
 

گلکسی نوت 5، غول جدید دنیای فبلت

گلکسی نوت 5، غول جدید دنیای فبلت

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 128 تاريخ : يکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 4:44

 جهان به گوش باش! بشریت به هوش! انسان ها به گوش! سه دقیقه مانده است! تمام شد!

ترجمه : دکتر سمیه جولایی-بخش دانش تبیان

پایان جهان

حتما ترس شما را فراگرفته است، آنچه انسان همواره از آن وحشت داشته و دارد ، رخ خواهد داد! بالاخره نوبت انسان به اتمام رسید! ورقه ها بالا!
 
خبرنامه علوم اتمی به روشنی اعلام کرده است که چه زمانی این بحران عظیم برسر انسان فرو خواهد آمد. «ساعت آخرت » که نشان می دهد چه زمانی به پایان عصر انسان می رسیم در ژانویه سال 2014 روزآمد شد. این خبرنامه اعلام می کند که کاربرد این ساعت این نیست که به پیش بینی زمان دقیق فروپاشی زمین بپردازد بلکه این ساعت استعاره ای بصری است که عموم مردم را در مورد خطر بالقوه  فاجعه پایان تمدن انسان آگاه کند و به ما بگوید چقدر این فاجعه به ما نزدیک است. مسئولان این خبرنامه پدیده های مختلف را مورد مطالعه قرار می دهند تا ببینند این ساعت چقدر باید جلو برود یا عقب کشیده شود.

پایان جهان

لورنس کوروس  مدیر خبرنامه حامیان، و مدیرپروژه  در دانشگاه ایالتی آریزونا در کنفرانس خبری در همین زمینه اعلام کرد : « زمانی که روابط آمریکا و روسیه سردترین روزهای خود را می گذارند، از سال 1983 این وسعت همچنان باقی مانده است.» دانشمندان معتقدند، با وجود برخی نقاط روشن، که نشان از تغییر تاریخی فضای توافق نامه پاریس و توافق هسته ای میان کشورها دارد، سایر عوامل ژئوپلتیکی باعث می شود که عقربه های این ساعت هرگز به عقب باز نگردند. برای نمونه، تنش ها میان پاکستان و هند در نقطه ای بحرانی است و هر دو کشور سلاح های پیشرفته هسته ای دارند. همچنین این خبرنامه، به افزایش تنش ها و درگیری ها و بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور روسیه و آمریکا اشاره می کند، که در کنار روزآمد سازی، مدرن سازی و بهسازی تجهیزات و امکانات هسته ای این برای بشریت خطرناک هستند. دانشمندان به روابط سرد و تیره میان دو کشور ایالات متحده آمریکا و کره شمالی نیز اشاره می کنند که باعث می شود عقربه های این ساعت همچنان به پیش برانند.

پایان جهان

روندی نگران کننده

ساعت آخرت، هیچ پیش بینی در مورد اینکه قطعاً این رخداد به وقوع خواهد پیوست نمی کند. اما این ساعت پدیده ای است که نزدیکی بشریت به بحران جهانی را نشان می دهد که با توجه به اشاره به نیمه شب در نوشته های آخرالزمانی و «شمارش معکوس تا رسیدن به صفر» که پیش از پرتاب بمب هسته ای شمرده می شود از ساعت دوازده آغاز شده است. شکست در کنترل و ساخت سلاح های هسته ای و تهدید هایی مانند غنی سازی هسته ای، و نیز گرم شدن تدریجی زمین، استفاده از سوخت های فسیلی باعث شدند که دانشمندان عقربه های این ساعت را کمی جلو ببرنند؛ البته اگر این شرایط تغییر کند و در آینده تهدید ها کمتر شود، دانشمندان این عقربه ها را عقب خواهند برد.
اگرچه دانشمندان توافق نامه هایی درباره تغییرات آب و هوایی در زمین میان سران کشورها در سال گذشته را امیدوار کننده تلقی می کنند اما اجرای این توافق نامه ها برای هر کشوری داوطلبانه است، و هنوز خیلی زود است که ببینیم آیا کشورها در این زمینه تا چه حد موفق عمل می کنند.

ساعت قیامت بیست و دو بار در طی شصت و هشت سال روز آمد شده است. در ژانویه سال 2015، گروهی از دانشمندان عقربه دقیقه شمار را برای سه دقیقه مانده به دوازده تنظیم کردند. پیش از این ساعت قیامت در ساعت 11:55 دقیقه به اتمام می رسید

سیوان کارثا، یکی از اعضای بولتن علمی و متخصص در زمینه تغییرات آب و هوایی در مؤسسه محیط زیست استوکهولم در این کنفرانس خبری گفت :« حتی اگر همه کشورها وظایفشان را به صورت داوطلبانه انجام دهند، این مأموریت جهانی پیش خواهد رفت، و افزایش خواهد یافت نه این که کاهش یابد. هدف ما این است که دمای زمین را حداقل دو درجه سلسیوس کاهش دهیم، این مسأله برای کشورهای در حال توسعه حادتر است. دانشمندان معتقدند ممانعت از صدمه های بیشتر به آب و هوای زمین ضروری است».
دانشمندان معتقدند مشکل بعدی، بحث مدرن کردن تجهیزات هسته ای دو کشور روسیه و ایالات متحده آمریکاست. این دو ابرقدرت، برنامه هایی دارند تا با صرف میلیاردها دلار سلاح هایی را بسازند که برای جنگ های نوین آماده و مناسب باشند؛ این سلاح ها شامل سلاح های هسته ای می شود که قادر به نفوذ به پناهگاه های زیرزمینی را داشته باشد.
ویلیام پِری عضو ارشد مؤسسه فری من اسپولگی و وزیردفاع سابق در کنفرانس خبری اعلام کرد که « خطراتی که امروز ما را تهدید می کند عظیم تر از دوران جنگ سرد » است.

تغییرات گذشته

ساعت قیامت بیست و دو بار در طی شصت و هشت سال روز آمد شده است. در ژانویه سال 2015، گروهی از دانشمندان عقربه دقیقه شمار را برای سه دقیقه مانده به دوازده تنظیم کردند. پیش از این ساعت قیامت در ساعت 11:55 دقیقه به اتمام می رسید. در دسامبر 1945، پس از آن که ایالات متحده آمریکا بمباران هسته ای را بر روی دو شهر هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انجام داد. این بمب ها شهرها را با خاک یکسان کرد و 85 هزار نفر را در یک آن به کام مرگ کشاند.  این گروه که ازفیزیکدانان پروژه منهتن تشکیل شده است که امیدوارند بتوانند مردم جهان را درباره خطرات سلاح ها و بمب های هسته ای آگاه کنند.

پایان جهان

ساعت قیامت در سال 1947 به وجود آمد. با وجود پذیرش ساعت از سوی عموم، اما در آن زمان  بشریت و جهان فقط چند دقیقه تا انهدام کامل فاصله داشت، ساعت در سال 1947 ، تنها هفت دقیقه مانده به نیمه شب، و در سال 1953، پس از این که دو ابرقدرت  برای اولین بار بمب های هسته ای که ساخته بودند را آزمایش کردند ، ساعت به جلو کشیده شد، و به ساعت 11:58 دقیقه رسید. بعد از فروپاشی شوروی سابق، ایالات متحده آمریکا و روسیه اولین توافق نامه خلع سلاح هسته ای را امضا کردند؛ به این شکل دانشمندان با مثبت اندیشی ساعت را به 11:47 برگرداندند.


بشر چگونه خواهد مرد؟

بشر چگونه خواهد مرد؟

بشر چگونه خواهد مرد؟

بشر چگونه خواهد مرد؟

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

رکورددار سنگین ترین مغز در بین حیوانات

رکورددار سنگین ترین مغز در بین حیوانات

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 115 تاريخ : يکشنبه 16 اسفند 1394 ساعت: 4:44

نتایج پژوهش های جدید نشان می دهد در هر فصل مغز جور خاصی کار می کند  که با شکل و شیوه کار آن در سایر فصول کاملاً متفاوت است.

مترجم : دکتر سمیه جولایی - بخش دانش و زندگی تبیان

خوب و بد، زشت و زیبا

پژوهشگران دریافتند هنگامی که افراد شرکت کننده در یک پژوهش کارهای خاصی انجام می دهند شیوه هایی که مغز آنها از منابع برای تکمیل این کارها استفاده می کند در فصل دیگر تغییر می کند. اگرچه عملکرد حقیقی افراد در کارهای شناختی با تغییر فصول تغییری نمی کند و این تغییرات در حد فعالیت های شناختی است.
پژوهشگر و نویسنده این پژوهش گیلز وندواله  از دانشگاه لیگ  در بلژیک درباره عملکرد مغز در فصل های مختلف می گوید: " مغز در هر فصل فعالیتی متفاوت با فصل دیگر دارد. در این پژوهش، پژوهشگران عملکرد شناختی مغز 28 نفر در بلژیک را در هر فصل سال به مدت یک سال بررسی کردند. هر بار افراد چهار روز و نیم را در لابراتواری بدون دسترسی به جهان بیرون و بدون دسترسی به نور ( چون شاهدی بر تغییر فصل است) به سر می بردند.

پژوهشگران معتقدند ساز و کار های مخفی تفاوت فصل ها در فعالیت مغزی  در این پژوهش ها هنوز به خوبی روشن نیست. اگرچه چنین پژوهش هایی نشان داد که برای نمونه، این سطوح خاص ناقل های عصبی مانند سروتونین و نیز سطوح برخی پروتئین های مغزی دخیل یا درگیر با تغییر فصل هم تغییر یابند. این تنوع به نوبه خود به تغییرات فصلی در فعالیت مغزی کمک می کند که پژوهشگران در این پژوهش مشاهده کردند

پژوهشگران مغز شرکت کنندگان را اسکن کردند و در حین انجام وظایف شان، توانایی آنها را در تمرکز، ذخیره سازی، روزآمدسازی، و مقایسه اطلاعات در حافظه شان آزمودند. آنها دریافتند عملکرد مغزی افراد در هنگام انجام آزمون ها بدون در نظر گرفتن زمان تغییری نمی کند . اگرچه نتایج نشان داد که " هزینه عصبی " انجام یک فعالیت شناختی  میزان درگیری مغز برای انجام کار با تغییر زمان در طول سال عوض می شود. برای نمونه سطوح فعالیت مغزی مرتبط با نگهداری و حافظه در ماه ژوئن، نزدیک تابستان، در اوج است  و در ماه دسامبر ٓ انقلاب تابستانی ٓ کمترین میزان را داشته است. برعکس، سطوح فعالیت مغزی مربوط به کارکرد حافظه در پائیز به اوج می رسد و حدود اعتدال بهاری به کمترین میزان می رسد.
پژوهشگران پیش از این کشف کرده بودند که تغییراتی که با رسیدن یک فصل به وجود می آید، با تغییراتی در سایر پردازش های مرتبط با عملکرد روزانه افراد پیوند می خورد. برای نمونه افراد تمایل دارند کالری بیشتری نسبت به فصل تابستان مصرف کنند. در مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، و نتایج آن در مجله ارتباطات طبیعی منعکس شد، دریافت فعالیت ژن های انسانی با تغییر فصول و نیز ایمنی بدن افراد تغییر می کند. همچنین این پژوهش نشان داد پیوندی میان فصول و اخلاق به نام اختلال اثرگذار فصلی  باعث می شود برخی افراد در پائیز و زمستان  تجربه می کنند. این احتمال وجود دارد افرادی که دچار این چنین اختلال می شوند، دچار همین اثرات تغییر فصول بر فعالیت های مغزی مرتبط با پردازش های شناختی باشند.

چهار فصل

پژوهشگران معتقدند ساز و کار های مخفی تفاوت فصل ها در فعالیت مغزی  در این پژوهش ها هنوز به خوبی روشن نیست. اگرچه چنین پژوهش هایی نشان داد که برای نمونه، این سطوح خاص ناقل های عصبی مانند سروتونین و نیز سطوح برخی پروتئین های مغزی دخیل یا درگیر با تغییر فصل هم تغییر یابند. این تنوع به نوبه خود به تغییرات فصلی در فعالیت مغزی کمک می کند که پژوهشگران در این پژوهش مشاهده کردند. این پژوهش در هشتم فوریه 2015 در خلاصه کنفرانس های آکادمی ملی علوم منتشر شده است.



تجربه ی شگفت خروج روح از بدن

تجربه ی شگفت خروج روح از بدن

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

کاشت آرایه های میکروالکترودی درمغزحیوانات

- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 114 تاريخ : شنبه 15 اسفند 1394 ساعت: 11:55

بسیاری از ما کارتون و فیلم جذاب «کاراگاه گجت» را دیده ایم. زمانی که پیامی برای کاراگاه گجت می رسید، اعلام می شد پیام خود به خود از بین می رود. تاچندی قبل شاید چنین فناوری فقط در حد یک رؤیا بود. ابزاری که مأموریتش را انجام دهد و متلاشی شود.

مترجم: دکتر سمیه جولایی-بخش دانش و زندگی تبیان

گذر زمان نشان می دهد که هر روز ابزارهای ارتباطی ارزان تر شده و این ویژگی را می یابند که در فواصل جغرافیایی دور، مناطق صعب العبور، یا حتی دورافتاده ترین مناطق،  مأموریت شان را به بهترین نحو انجام دهند. آن هم بدون این که اثری از خودشان باقی بگذارند یا بازیابی آنها ساده باشد. پس هر وسیله و ابزاری هم مناسب این مأموریت ها نیست. برای حل این مشکل، دارپا -1- به دنبال ساخت ابزاری بود که به منابع برنامه ریزی شده محو (وارپ) -2-مشهور است؛ این ابزار می تواند دستور متلاشی شدن خودش را اجرا کند. این وسیله در داخل حس گرها یا بیرون آنها برای نظارت (مانیتورینگ)های محیطی یا برای تشخیص، و بهبودی بیماری ها استفاده شوند. اگر بخواهیم این وسیله در دست دشمن نیفتند یا دیگر نیازی به وجود آنها نباشد؛ دستور متلاشی شدن آنها اجرا می شود.

‌ماشین پرنده

مواد جدیدی که از جنس  DARPA ساخته شده اند قادرند بعد از آن که در میدان جنگ استفاده شدند، یا پس از امدادرسانی، خودبه خود از بین بروند.
پرنده کوچولویی بسته ای به دست شما می رساند، و پیش از آنکه بگوئید:" متشکرم کوچولو"، پرنده در هوا محو می شود. چنین وسیله شگفتی، شاید ما را به دنیای سحرانگیز هری پاتر می برد، اما این واقعیت دارد و می تواند در مناطق دورافتاده، حادثه دیده و دست نیافتنی از این فناوری استفاده کرد.
آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (DARPA) به توسعه این سیستم تحویل دهنده پرداخت، شاخه ای از وزارت دفاع ایالات متحده مسئول توسعه فن آوری های جدید برای ارتش ایالات متحده از این فناوری های نو در زمینه های نظامی بهره می گیرد.

پژوهشگران وارپا به تازگی مواد جدیدی ساخته اند که می تواند در هوا خودبه خود از بین برود، این مواد پنل پلیمرهای کوچکی هستند که به سرعت از حالت جامد به گاز تبدیل می شوند. هم چنین پژوهشگران ماده ای شیشه ای ساخته اند که درون ابزارهای الکترونیکی تعبیه شده و پس از استفاده و انجام مأموریت به تکه های بسیار ریزی شکسته می شوند

چندین سال پیش،  دارپا، منابع برنامه محو را به ساخت سیستم های الکترونیکی کوچک اختصاص داد که کارشان را انجام می دهند و از بین می روند. دارپا اعلام می کند، اگرچه ساخت چنین وسیله خود-ویرانگری ممکن است در ذهن ایجاد تضاد کند، اما سیستم های خود-ویرانگر برای برخی وضعیت ها مفیدند. برای نمونه فناوری های  پیچیده ( از قبیل حس گرهای محیطی یا ابزارهای ارتباطی ) اغلب در میدان های نبرد استفاده می شوند و پس از جنگ باقی می مانند، این ابزارها تا مدت ها بعد از جنگ در دسترسی افراد عادی قرار می گیرند و ممکن است خطرناک باشند. هم چنین ابزارهای الکترونیکی تهدیدی برای محیط زیست هستند؛ چون پس از مدتی در برابر شرایط آب و هوایی زنگ می زنند و تجزیه می شوند. اما ابزارهای جدید خود-ویرانگر دیگر چنین نگرانی را ایجاد نمی کند.

پژوهشگران وارپا به تازگی مواد جدیدی ساخته اند که می تواند در هوا خودبه خود از بین برود، این مواد پنل پلیمرهای کوچکی هستند که به سرعت از حالت جامد به گاز تبدیل می شوند. هم چنین پژوهشگران ماده ای شیشه ای ساخته اند که درون ابزارهای الکترونیکی تعبیه شده و پس از استفاده و انجام مأموریت به تکه های بسیار ریزی شکسته می شوند.
تروی اولسون -3- مدیر طرح دارپا در گزارشی در مورد این وسایل حمل و نقل نو گفت: «با چنین پیشرفتی در وارپا، می توان ساختمان ها و سازه های بزرگ تر یا سازه های قوی تری را تصور کرد که از این مواد ساخته شده اند و کاربرد های وسیع تری داشته باشند.»
نام پروژه بعدی این گروه «ایکاروس »-4- است. ایکاروس در پی ساخت سیستم های غیر پوششی است. نام این پروژه از افسانه های یونانی گرفته شده، زمانی که این اسطوره در هنگام پرواز به خورشید نزدیک می شد، بال های مومی اش ذوب می شد.

‌ماشین پرنده

این اسطوره  به درون دریا می افتد و غرق می شود. اما پایان خوش تری برای دارپا ایکاروس پیش بینی می شود و ان این است که  طوری طراحی می شود تا بتواند بسته های کوچک و ظریف را به سلامت به مقصد برساند و سپس در هوا منهدم شود. وسائل پرنده می توانند برای تحویل چیزهایی استفاده شود، مانند غذا، آب، واکسن ها به افرادی که در قسمت های دورافتاده  جهان زندگی می کنند؛ یا حتی در زمان رخداد حوادث طبیعی نیازهای حیاتی افراد را به آنها برساند.  به طور طبیعی سازمان هایی که این منابع غذایی یا دارویی را پخش می کنند پس از چنین رخدادهایی مجبورند وسایل را جمع آوری کنند یا این که وسایل و ابزارها را به طبیعت بسپارند تا در چرخه طبیعی  تجزیه شوند.  اما قطعاً نمی توان در برابر این مسأله بی اعتنا بود. 
با این وجود دارپا معتقد است که نباید انتظار داشت این وسایل حمل و نقل کوچک و خود- ویرانگر جایگزین پست و پست چی یا حتی هواپیماهای بدون سرنشین باری شوند. این وسایل شگفت انگیز فقط در وضعیتی به کار می آیند که هیچ وسیله دیگری برای انجام کار وجود ندارد.

پی نوشت:

1- DARPA

2-VARP

3-  Troy olsson

4-ICARUS


- - , .

دانش و زندگی...
ما را در سایت دانش و زندگی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : فرومی sciences بازدید : 119 تاريخ : پنجشنبه 13 اسفند 1394 ساعت: 21:28